Przejdź do stopki

Uchwały 2021 r.

Treść

Uchwała Nr XXXV/208/21
Rady Miejskiej w Miejskiej Górce

z dnia 29 grudnia 2021 r.

w sprawie ustalenia wysokości diet oraz należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowej dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy Miejska Górka

Na podstawie art. 37b ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm.), Rada Miejska w Miejskiej Górce uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Za wykonywanie przez sołtysów czynności związanych z realizacją statutowych zadań jednostek pomocniczych gminy ustala się dietę w wysokości:

1) w miejscowości do 100 mieszkańców - 500,00 zł;

2) w miejscowości od 101 do 250 mieszkańców - 600,00 zł;

3) w miejscowości od 251 do 500 mieszkańców - 700,00 zł;

4) w miejscowości od 501 do 1000 mieszkańców - 800,00 zł;

5) w miejscowości powyżej 1000 mieszkańców - 900,00 zł.

2. Dieta, o której mowa w ust. 1 przyznawana jest wg liczby mieszkańców na dzień wyboru sołtysa.

3. W przypadku niewykonywania przez sołtysów czynności związanych z realizacją statutowych zadań jednostek pomocniczych gminy przez okres co najmniej 14 dni w miesiącu, wysokość diety umniejszana jest o 10%.

4. Umniejszenie wysokości diety w związku z niewykonywaniem obowiązków dokonuje się na podstawie oświadczenia złożonego przez sołtysa do drugiego dnia roboczego po upływie miesiąca, za który przysługuje dieta.

5. Dieta wypłacana jest co miesiąc, do 10 dnia następnego miesiąca.

6. W przypadku pełnienia funkcji sołtysa w okresie krótszym niż miesiąc wysokość diety zostanie obliczona proporcjonalnie do liczby dni sprawowania funkcji przyjmując, że miesiąc liczy 30 dni.

7. Ustala się, że dieta naliczona będzie od następnego dnia po wyborze sołtysa do dnia zaprzestania pełnienia funkcji wskutek odwołania, upływu kadencji lub rezygnacji.

§ 2. 1. Sołtysowi przysługuje zwrot kosztów podróży służbowej.

2. Zgodę na podróż służbową sołtysa wyraża Burmistrz, wydając polecenie wyjazdu służbowego, w którym jednocześnie wskazuje środek lokomocji.

3. Z tytułu podróży służbowej sołtysowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu samochodem nie będącym własnością Gminy Miejska Górka według maksymalnych stawek za jeden kilometr przebiegu określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002r.w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 Nr 27, poz. 271 z późn. zm.).

4. Rozliczenie kosztów podróży przez sołtysa musi być dokonane w terminie 14 dni od dnia zakończenia podróży.

5. W przypadku gdy sołtys nie rozliczy się z kosztów podróży w terminie określonym w ust. 5, traci uprawnienia do żądania zwrotu kosztów podróży.

§ 3. Sołtysi pełniący jednocześnie funkcję radnego Rady Miejskiej w Miejskiej Górce nie tracą uprawnień do diety w wysokości ustalonej w § 1 ust. 1.

§ 4. Traci moc Uchwała Nr XVII/91/16 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 23 listopada 2016 roku w sprawie ustalenia zasad i wysokości przysługujących diet dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych gminy Miejska Górka.

§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miejskiej Górki.

§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej


Zdzisław Goliński

 

 

Uzasadnienie

Na podstawie art. 37b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, rada gminy może ustanowić zasady przyznawania, wysokość diet i zwrot kosztów podróży służbowej dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych (sołtysów).

Funkcja przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej (sołtys) to funkcja pełniona społecznie  i dla dobra lokalnego społeczeństwa. Dzięki zaangażowaniu sołtysa mieszkańcy coraz częściej angażują się w działania o charakterze społecznym czy inwestycyjnym, które pozytywnie wpływają na jakość życia na wsi. Fundusz sołecki spowodował zwiększenie obowiązków sołtysa i odpowiedzialność za środki publiczne i ich wykorzystanie. Dlatego uzasadnionym jest podwyższenie diet sołtysa.

Jednakże funkcja pełniona nie jest w ramach stosunku pracy, dlatego dieta nie może mieć formy ryczałtu miesięcznego. Ma ona stanowić wyłącznie ekwiwalent utraconych korzyści, jakich sołtys nie uzyskuje w związku z wykonywaniem swojego mandatu.

Dieta dla sołtysa ma mieć charakter rekompensaty za utracony czas i zwrot wydatków związanych z wykonywaniem przez niego zadań szczegółowo określonych w statutach poszczególnych sołectw.

Niewykonywanie obowiązków przez sołtysa musi skutkować obniżeniem diety.

Ponadto kwestię, którą należy uregulować to kwestia delegowania sołtysa (w związku z wykonywanym mandatem) poza granice gminy. Każdy sołtys, który w ramach swojego mandatu zostanie   oddelegowany w podróż poza granice gminy ma prawo do zwrotu należności z tytułu diet i ryczałtów obliczanych na podstawie Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce strefy budżetowej z tytułu podróży służbowej ( Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalenia oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli, motorowerów niebędących własnością pracodawcy), a szczegółowo uregulowanych w Zarządzeniu Nr 25/2020 Burmistrza Miejskiej Górki z dni 5 marca 2020 r. w sprawie zasad delegowania, rozliczania kosztów podróży służbowych pracowników oraz ustalenia zasad używania samochodów osobowych niebędących własnością pracodawcy do celów służbowych przez pracowników Urzędu Miejskiego w Miejskiej Górce.

Obecna uchwała ma na celu zwiększenie dotychczasowych diet oraz czytelne i przejrzyste sprecyzowanie uregulowań związanych z naliczaniem diet oraz rozliczaniem kosztów podróży służbowych sołtysów.

Mając powyższe na uwadze podjęcie uchwały uznaje się za zasadne.

Pliki do pobrania

Uchwała Nr XXXV/208/21 280.85 KB